budapeszt-weekendOd mojej ostatniej podróży minęły 3 miesiące, zdecydowanie za dużo! Pora zatem wyruszyć w drogę. Tym razem nie tak daleko, bo do Budapesztu – stolicy Węgier. Muszę przyznać, że stęskniłam się za tą nutką adrenaliny i podekscytowania, która towarzyszy mi w odkrywaniu nowych miejsc. Czy to skradło moje serce? Chodźcie się przekonać.

Transport, nocleg, metro, koszty

Na początek kilka informacji praktycznych. Do Budapesztu dostałyśmy się Polskim Busem z Krakowa. Podróż trwa 7h, ale wybierając kurs w nocy znacznie szybciej mija ten czas. Regularny koszt biletów w dwie strony to ok. 80zł, jednak PolskiBus często wprowadza promocję, w której można zdobyć bilety za 40zł – AKTUALNIE DOSTĘPNE!

Jeśli chodzi o nocleg, zdecydowałyśmy się na apartament typu studio (czyli można powiedzieć, że po prostu kawalerka) w BPR Central Passage Apartments, który rezerwowałyśmy przez Booking.com. Przeliczając, wyszło nam 17,5 euro za osobę za noc. Obiekt mieści się w ścisłym centrum przy ulicy Kiraly Utca, ogólnie byłyśmy zadowolone i możemy śmiało polecić.

Po mieście poruszałyśmy się głównie pieszo – wbrew pozorom wszystkie główne punkty są relatywnie blisko siebie. Korzystałyśmy też kilka razy z metra. Są przewidziane bilety 24 oraz 72 – godzinne, jednak jeśli nie planujemy często z niego korzystać – najlepszą opcją będzie zakup pakietu 10 biletów. Po przeliczeniu 1 bilet kosztuje niecałe 5zł.

Zwiedzanie

Zaczynamy od ulicy, przy której mieszkałyśmy i kierujemy się w stronę największych atrakcji Budapesztu.

BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0619 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0622 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0625Jest i on! Most Łańcuchowy oraz Buda Castle. Przy okazji wspomnę, że kiedyś miasto było podzielone na dwa osobne: Buda oraz Pest, a łączył je właśnie Chain Bridge. Obecnie główną, turystyczną częścią miasta jest Pest, a po stronie Buda interesujące jest tylko (i aż) wzgórze, z którego  rozpościera się niesamowity widok. Szczególnie w nocy!
BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6839 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6862 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0697Nie mogło zabraknąć małej sesji w tym miejscu. Zdjęcia są takim mixem z kilku różnych dni, z racji pogody, która początkowo nie sprzyjała – miasto wyglądało bardzo ponuro. Nie układam zatem zdjęć w kolejności chronologicznej, bo byście szybko uciekli z bloga!BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0733 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0782 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0776 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC0769BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6474Po przejściu mostu na stronę Buda mamy możliwość wjechania na wzgórze kolejką (na zdjęciu z lewej strony), jednak wg mnie się to nie opłaca, bo kosztuje ok. 18zł, a nie jest to naprawdę długi odcinek idąc na nogach. Wiadomo też, że wybierając opcję pójścia pieszo, możemy zrobić dużo pięknych zdjęć po drodze. Ok, docieramy na górę.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6498 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6519 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6526 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6539Najlepiej przyjść chwilę przed zmrokiem, by za jednym razem zobaczyć panoramę miasta „za dnia” i w nocy. Zobaczcie, jak niesamowicie wyglądają wszystkie zabytki, gdy są oświetlone. BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6581 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6575Powyżej widok na Most Łańcuchowy oraz Parlament (a z samej prawej strony jeszcze Bazylika, którą później zobaczycie), zaś na poniższym zdjęciu widok na wzgórze, gdzie na szczycie znajduje się Statua Wolności.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6573BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6557 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6582 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6577Dopiero gdy nastał zmrok zrozumiałam, dlaczego ludzie uwielbiają to miasto. Spod Buda Castle warto przejść się dalej, pod Basztę Rybacką. Stamtąd mamy z kolei piękny widok na Parlament.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6589BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6596BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6615Będąc jeszcze po stronie Buda, mogę polecić idealne miejsce na instagramowe „coffee with a view” – zaraz naprzeciwko Parlamentu. Muszę przyznać, że ten deser jest jednym z najlepszych, jakie w życiu jadłam! Cena takiego zestawu to ok. 25zł, z tego co pamiętam. Jak na takie miejsce? Nie jest drogo w Budapeszcie. Nazwy lokalu niestety nie pamiętam, jednak załączam zdjęcie. Znajduje się tuż przy przystanku tramwajowym.budapeszt-deser-kawaBUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6868No to chodźmy na drugą stronę, zobaczyć bliżej Parlament. BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6803 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6791 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6795Muzeum znajdujące się tuż obok Budynku Parlamentu:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6799 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6786 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6790Na chwilę wracamy jeszcze nad Dunaj. Na poniższym zdjęciu buty, które są symbolem Holokaustu.
BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6817A tak prezentuje się zwiedzana wcześniej Baszta Rybacka (najwyższy punkt na zdjęciu):BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6807 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6837Idąc spacerkiem od Parlamentu, mijamy kolejne punkty historyczne:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6779 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6775 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6776aż docieramy pod Bazylikę św. Stefana.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6768 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6757Miasto zwiedzać można również autobusami, które nie sposób przeoczyć. Wszędzie są osoby, które nakłaniają do skorzystania z tej opcji. Koszt to bodajże 30e za 24h. Jednak tak jak już wspomniałam, wszystkie atrakcje Budapesztu są w miarę skupione i spokojnie można zwiedzać miasto pieszo 🙂BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6758

Gdzie zjeść w Budapeszcie?

Miejsce, które nam przypadło do gustu to Drum Cafe znajdujące się przy Dob Utca. Jest pysznie i tanio. Tradycyjne dla kuchni węgierskiej: langosz oraz gulasz.

budapeszt-jedzenieBUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC7018

Miejscem oddalonym od centrum, do którego warto udać się metrem, są termy Szechenyi:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6882Niedaleko od nich znajduje się Vajdahunyad Castle:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6890 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6900Oraz Plac Bohaterów:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6910BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6913W ciągu dnia nie sposób zrobić sobie zdjęcie przy umieszczonym napisie. Naprawdę nie rozumiem, dlaczego ludzie siadają na tej konstrukcji i robią zdjęcia z bliska. Przecież wtedy nie wiadomo, że to litery od słowa „Budapeszt”. Jednak nie ma tego złego… Wieczorem jest mniej tłoczno, a napis pięknie jest podświetlony.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6942 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6928Pozostając w temacie napisów, w moim odczuciu ten z centrum jest znacznie fajniejszy. Taki instagramowy.IMG_5422Znajduje się on tuż przy Sziget Eye.BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC7012 BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC7009Co jeszcze zostało nam do zobaczenia w Budapeszcie?

Plac przy Deak Ferenc:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC7017Opera Narodowa:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6924Muzeum terrroru:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6918Great Market Hall:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6985Możemy też zadzwonić z jednej z charakterystycznych budek telefonicznych w Budapeszcie:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6756Wielka Synagoga:BUDAPESZT-plan-zwiedzania-inmarlenasworld-_DSC6950 IMG_5693Możemy też skoczyć na pizzę (najlepsza jaką kiedykolwiek jadłam!) do lokalu Pizzica przy Nagymezo Utca. A wieczorem do obowiązkowego na mapie Budapesztu „ruin pubu” Szimpla Kert. Piwo jak dla mnie wcale nie najlepsze, ale szczególnym znawcą nie jestem. Zdecydowanie w Budapeszcie wolę tradycyjne wino Takji! budapeszt-piwo-pizzaNie byłabym sobą, gdybym w całym mieście nie dostrzegła hiszpańskich elementów:hiszpanskie-elementy-inmarlenasworldTo taki mały akcent humorystyczny na koniec. Myślę, że wyczerpałam już temat, a sam post okaże się dla Was pomocny! Dajcie znać koniecznie, czy wybieracie się do Budapesztu, a może już byliście? Jakie wspomnienia? Na mnie to miasto robi wrażenie w nocy i nie zamieniłabym na nie Krakowa. Odpowiadając na pytanie ze wstępu, mojego serca nie skradło. Tak naprawdę zostało ono na Majorce. Za jakiś czas będzie post z tej pięknej, słonecznej wyspy 🙂